Scholasticism in Early Modern Japan

Yoshihisa Yamamoto

Abstract


Abstract: In this article, the infl uence of Western scholasticism to Japan in the sixteenth and seventeenth centuries is portrayed in detail. The overview of the Japanese Christian literature is provided in the fi rst half of the article. The introduction of Christianity and scholasticism generated much tension between Western thought and traditional Japanese thought such as Buddhism, Shintoism and Confucianism. The structure of the dialogue between Western Christian culture and Japanese culture is analyzed in the latter half of the article by comparing the thought of Alessandro Valignano and Fabian Fukansai. The meeting of two cultures during the Christian Century in Japan gave rise to serious philosophical and theological problems which persist even until today.

Keywords: Japanese Scholasticism, Christian Century in Japan, Jesuit Mission Press, Dialogue of Cultures, Alessandro Valignano, Francisco Xavier, Luis de Granada, Pedro Gómez, Fabian Fukansai.

Resumo: Neste artigo, oferece-se um quadro detalhado da infl uência da escolástica ocidental no Japão, nos séculos 16 e 17. A visão perspectiva da literatura cristã japonesa é trazida na primeira metade do artigo. A introdução do cristianismo e da escolástica geraram grande tensão entre o pensamento ocidental e o pensamento japonês tradicional, representado por correntes como o budismo, o xintoísmo e o confucionismo. A estrutura dos diálogos entre a cultura cristã ocidental e a cultura japonesa é analisada na segunda parte do artigo, comparando-se o pensamento de Alessandro Valignano e de Fabian Fukansai. O encontro de duas culturas durante o Século Cristão no Japão deu origem a sérios problemas fi losófi cos e teológicos, que persistem até mesmo nos dias de hoje.

Palavras-chave: escolástica japonesa, Século Cristão no Japão, imprensa da missão jesuíta, diálogo entre culturas, Alessandro Valignano, Francisco Xavier, Luis de Granada, Pedro Gómez, Fabian Fukansai.


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c)